04 Aug Roadtrip

Här kommer vår roadtrip i korta drag (nåja!) med många bilder! Se och njut (eller ja, njut kanske inte så mycket då det är kassa, gryniga mobilbilder allihopa, men försök leva er in i vår semester ändå tack!)

Vi startade vår resa på lördagen och gick hårt ut med att bila hela vägen till Stockholm med ett barn som vanligtvis har något form av mentalt sammanbrott innan Docksta (dvs inte ens 2 mil hemifrån). Hello sjävlplågare! Bara att ta oss till Härnösand (8 mil)  tog över två timmar då vi på vägen var tvungna att:

• Lämna vår andra bil hos pappa
  • Handla på affären åt mamma (då de var ute med båten)
  • Hämta upp syrran i båten (så att mamma och P skulle slippa åka hem)
  • Lämna syrran i Härnösand där det var någon slags stadsfest

Redan här kände vi att det var hög tid för lunch. Dock var vi lite stressade att komma vidare så det blev drive in och äta i bilen. Därefter blev det åka av och vi stannade inte ens för att köpa kaffe då vi var väldigt rutinerade och hade termos med oss! Vuxenpoäng, check!

Första stoppet efter Härnösand blev därför i Gävle/Valbo där vi drack kaffe och myste med hundvalpar hos min kusin/Hs tremänningar. Runt 18.30 rullade vi slutligen in i huvudstaden och blev mycket väl emottagna av min bror med sambo. De bjöd på superb mat och mycket trevligt sällskap. Shiro som är en riktig lantis skötte sig kanon i storstaden (och på hela resan för övrigt, medalj borde han få, så duktig har han varit!).

Dag 2 (söndag) var vi lite osäkra på destination då vi inte bokat något boende för denna natt. Vi bestämde oss i alla fall för att åka mot Göteborg (måndagens mål) via Jönköping där vi också spenderade natten. På väg dit stannade vi till utanför Linköping och Bergs slussar. Jag älskar ju Göta Kanal och var just vid Bergs slussar för några år sedan då brorsan bodde där nere (då åkte vi båt uppför kanalen), men M hade aldrig varit där så det blev ett perfekt stopp. Slusstrappan är ju så häftig på något sätt.

Vi åt lunch i gräset och promenerade sedan en bit efter kanalen. Det är så jäkla vackert alltså!

I Jönköping hyrde vi en stuga på en camping (lättast med Shiro) och tyvärr såg vi inte mycket mer av Jönköping än så. Det får bli en annan gång. För dagen därpå (dag 3, måndag) var vi liksom ivriga att komma iväg till Göteborg där vi hade bokat två nätter. Vi förlovade oss i Göteborg för 8 år sedan och den staden har alltid legat oss varmt runt hjärtat.

Måndagen spenderade vi mest till att strosa runt i staden till Shiros stora glädje. Att bo på hotell är nämligen lite tråkigt som hund, men ibland får en offra sig sa han och gnällde inte en gång över att behöva trängas i ett hotellrum med oss andra tre. Harry däremot trivdes som fisken i hotellets lekrum, tur han är förtjust i mat så att det gick att locka honom därifrån.

På tisdagen (dag 4) fick Shiro klara sig själv i 2 timmar medan vi tog med oss Harry och gick på Universeum. JAG ÄLSKAR UNIVERSEUM. Jag längtar till Harry blir större så att vi kan gå där och peka och fundera över alla fiskar och djur tillsammans. I år var han mest intresserad av en torsk och någon slags flamingo-liknande fågel.

Men längst ner i Universeum finns Jobbis och det var en hit. Ett lek-/utforskarställe för de minsta. Där gick H lös på både jättelego i skumgummi och någon slags knappmaskin som spelade in olika ljud. Harry aka Knapp-ingenjören jublade högt och ville inte gå därifrån.

Själv såg jag ut mest så här under hela semester. Osminkad och opiffat hår, en skön t-shirt och byxor efter väder. Så skönt med semester och inte behöva bry sig! Denna dag åt vi även middag på Pinchos (premiär för oss) och det fick tummen upp från oss alla. Lite starstruck blev vi också på väg tillbaka mot Avenyn då vi mötte Henke Lundqvist (nej, inte helt säker på att det inte var Joel, men ganska).

Dag 5 (onsdag) så rullade vi ut till Västkusten. Första stoppet blev Smögen och det var sagolikt vackert. Precis som en kunnat föreställa sig. Vi parkerade bilen på fastlandet och promenerade över bron till Smögen där vi strosade runt i många timmar. Harry tyckte att havsluften sög och tog sig en tupplur, men vaknade lagom till lunchdax. Shiro hade aldrig sett såå många hundar på så kort tid i hela sitt liv och var alldeles salig (vi var nämligen långt ifrån ensamma på Smögen… Om det nu var någon som mot förmodan trodde det). Jisses vilket folk! Skönt att vi skulle vidare någon mil till innan det var dags att slå läger.

Slog läger gjorde vi nämligen i Ramsvik (bara 1 mil från Smögen). Oj. Minst lika vackert där. Och aningen lugnare. Harry badade i havet som dagen till ära visade hela 16 grader, brrrrr! Även här hade vi hyrt stuga och till Shiros (och vår) glädje så fanns det en hundgrind till den lilla altanen framför stugan. Så när Harry gjort kväll satt vi där ute länge och njöt. Spelade kort och snacksade på lite smått och gott. Vi slog till och med på stort och delade på en folköl. Haha. Det är nästan skrattretande hur ”dåliga” vi är på att dricka alkoholhaltiga drycker på två, händer typ aldrig.

Morgonpromenaden med Shiro var sagolik och det kändes faktiskt lite vemodigt att bege sig därifrån. Men nya mål var i sikte och ett som vi båda såg fram emot och hade fått mersmak för när vi gjorde stoppet vid Bergs slussar.

Sista stoppet och den 6:e dagen (torsdag) gjorde vi nämligen i Hajstorp utanför Mariestad. Ett litet slusscafé och vandrarhem alldeles vid kanalen där vi inkvarterade oss i ännu en mysig stuga. Både middag och frukost intogs alldeles bredvid kanalen och vi fick även bevittna några slussningar. Även här promenerade vi efter kanalen och trots att det är en bra bit mellan de båda ställena så är omgivningarna precis lika vackra. Min dröm är fortfarande att cykla efter Göta kanal och efter den här resan är även min käre make med på tåget så förhoppningsvis får vi ändan ur vagnen och slår fast i saken inom några år.

Efter stugmys och bilåkande i massor så rullade vi slutligen hemåt på fredagen (dag 7). 67 mil i bil blev det den dagen och hade det inte varit för att vi skulle rulla iväg på nästa äventyr redan på söndag och ville ha en dag hemma först så hade vi kanske gjort något stopp till.

Vi hade dock hunnit med allt vi velat under vår vecka på vift och när en varit borta så många nätter så får en helt enkelt gilla läget och vakna upp med en pälsboll under hakan morgonen därpå! Katterna var väldigt glada att se oss igen och det gjorde lite ont i mattehjärtat att lämna dem så snart igen även fast de har haft världens bästa kattvakter här under tiden vi varit borta. Tur att nästa tripp inte var lika lång. Men den tar vi i ett annat inlägg.

Har du lyckats läsa ända hit så tycker jag att du ska ge dig själv en klapp på axeln. Och gärna dela med dig av vad du gjort på din semester! Ha det gott!