26 Aug Island

Hur börjar en att berätta om en helt fantastisk resa i ett helt fantastiskt land med helt fantastiska människor?

Det kanske är lika bra att hoppa direkt in i bilderna.

Tidig morgon på Arlanda

Framme på Island och hämtat vår hyrbil

Första dagens ena stopp: Gullfoss

Dag 1: Vi landade på Island runt 9-tiden på morgonen. Vi hämtade ut vår hyrbil och rullade sedan mot Reykjavik för att proviantera och äta lunch innan vi styrde kosan in mot landet och den Gyllene Cirkeln. Gyllene Cirkeln består av Geysir (område med gejsrar), Þingvellir (nationalpark) och Gullfoss (vattenfall). Vädret denna dag var bedrövligt då det regnade konstant. Vi höll dock humöret uppe och alla de häftiga sevärdheterna gjorde det tråkiga vädret lättare att genomlida. Dagen avslutades med att vi slog upp vårt tält på en camping i närheten av Þingvellir och sedan begav oss till några närbelägna varma källor för att tina upp våra stackars kroppar. Under natten avtog regnet och dag 2 tittade solen fram.

Dag 2: Men en natts sömn i kroppen och mer tur med vädret var vi taggade till tänderna att ta tag i den kommande dagen. Vi lagade en brakfrukost bestående av gröt, ägg och smörgåsar innan vi rullade mot sydlandet. Vi gjorde ett spontanstopp vid vulkankratern på bilden ovan innan vi åkte vidare mot vattenfallens-rike. I sydlandet finns så många vattenfall att en lätt tappar räkningen. Vårt första stopp gjorde vi vid Seljalandsfoss. Därefter blev det ett stopp vid turistcentrat i närheten av Eyjafjallajökull för att se en film om utbrottet 2010 innan vi stannade vid nästa vattenfall, Skogafoss, och tog en vandringstur upp efter vattenfallets kant och fors. Där kunde vi spana ut över Eyjafjallajökull medan vi åt vår matsäck och begrundade livet. Vi körde sedan vidare mot Vatnajökull och vid glaciärens fot campade vi den andra natten. På väg dit stannade vi i ett litet samhälle som hette Vik och åt middag.

Skogafoss

Vi hann också med att balansera lite stenar på vår vandring

Dag 3: Den tredje dagen vaknade vi upp i Skaftafell vid foten av Vatnajökull, världens största glaciär, och bara några kilometer från campingplatsen fanns detta häftiga vattenfall, Svartifoss. Riktigt läckert! Efter vår förmiddagsvandring till Svartifoss åkte vi vidare till Jökulsárlón, den största issjön på Island. Den var riktigt läcker och bilderna gör den verkligen inte rättvisa. I bakgrunden ser man Vatnajökull breda ut sig. Efter issjön så började vi bege oss tillbaka mot Reykjavik. Det var alldeles för långt att köra den dagen, men vi stannade till på en camping alldeles i utkanten av Vik (där vi åt middag dagen innan) och passade då på att gå till samhällets enda hotell och äta en riktigt god middag. Skönt att skämma bort sig lite när en bott i tält och campat i flera dagar.

Dag 4: Vi fortsatte vår resa tillbaka mot huvudstaden och körde kustvägen dit. Vårt första stopp blev vid Dyrhólaey där Lunnefåglarna häckar. Fågelrädd som jag är gjorde jag inte min bästa insats som turist och då det var nog jobbigt för mig att gå ut på den minst fågeltäta klippan så fick de andra ta över fotograferandet medan jag återvände till bilen. Vi gjorde ytterligare ett stopp innan vi nådde Reykjavik och det var i en gammal fiskeby jag glömt namnet på. Där gick vi på museum och pratade med en trevlig kvinna som bott några år i Sverige. Väl framme i Reykjavik letade vi upp vår lägenhet, provianterade lite och sedan gjorde vi oss klara för en kväll på stan. Vi började med tapas på en jättemysig restaurang. Maten var magisk och med magarna fulla gav vi oss ut i nattlivet. Det var Pride-vecka i Reykjavik denna vecka och vi lyckades av en slump ramla in på stans trendigaste uteställe. Där drack vi alldeles för mycket skumpa och dansade tills klockan var alldeles för mycket. I alla fall med tanke på vad jag skulle göra dagen därpå..

Dag 5: På vår sista dag hade nämligen jag och E bokat in oss på en halvdagstur på islandshäst. Vi blev upphämtade vid 9-tiden och då hade jag sovit typ 4,5 h. Haha. Lite trött i mössan rullade vi ut mot hästfarmen i utkanten av stan. Där möttes vi av världens gulligaste och härliga familjeföretag. Vi blev otroligt väl omhändertagna och hade en sjukt härlig tur på hästryggen. Det var magiskt att få rida Islandshäst på Island! Så länge en inte är allergisk (som delar av vårt sällskap) så rekommenderar jag verkligen en ridtur. En behöver inte ens ha suttit på en häst innan för att kunna njuta, men en ska nog låta bli att hänga på den ”snabba” gruppen för där gick det undan vill jag lova. Träningsvärken var ett faktum redan samma kväll!

Efter ridturen spenderade vi några timmar i stan, strosade runt och inväntade vårt sällskap som besökte en lavatunnel. Sedan blev det en avslutande middag innan vi rullade tillbaka mot flygplatsen och vinkade hejdå till Island för den här gången. JAG ÄLSKAR ISLAND och jag längtar redan tills jag får komma tillbaka. Skulle jag behöva flytta från Sverige så skulle jag lätt välja Island som mitt nya hem. Passar mig som handen i handsken.

Ja det var min lilla Islandssammanfattning. Bra jobbat om ni tagit er hela vägen igenom detta långa inlägg!

1Kommentar
  • Katharina
    Publicerat kl 08:37h, 27 augusti Svara

Ser helt fantastiskt ut! Jag vill också åka dit!!!